Skip to main content

Către: Domnului Președinte al Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități - Adrian Vlad Chiotan

Susținerea dreptului persoanelor surde și cu deficiențe de auz de a învața în limba semnelor

Noi, persoane surde și/sau cu deficiențe de auz susținem amendamentul propus la O.U. nr. 51/2017, art 16 de către Comisia pentru Drepturile Omului, Culte și Problemele Minorităților Naționale din Camera Deputaților care prevede următoarele: "Copiii și tinerii cu handicap și/sau nevoi speciale pot să învețe și să se instruiască în limba maternă, inclusiv limba semnelor". Prin acest amendament, Comisia în cauză apără dreptul copiilor și tinerilor surzi sau cu deficiențe de auz să învețe și să se instruiască în limba semnelor.

Stimate Domnule Președinte Adrian Vlad Chiotan,

Vă rugăm să susțineți acest amendament și să luați toate măsurile posibile că acest drept să ne fie respectat.

De ce este important?

De câțiva ani, lupta surzilor din România s-a amplificat pentru recunoașterea completă a rolului și a participării lor în societatea românească, de asemeni pentru recunoașterea oficială a Limbii Semnelor Române în Parlament, dar o tăcere profundă și o lipsă de cunoaștere încă înconjoară viețile oamenilor surzi. Opiniile surzilor sunt adesea neglijate de societatea romanească, ca și cum situația lor de handicap i-ar împiedica să aibă acces deplin la dezbaterile intelectuale sau politice. Surzii gândesc chiar dacă nu vorbesc!!!

In accesibilitatea în ceea ce privește comunicarea informațiilor în viața de zi cu zi este ceea ce generează multe consecințe dezastruoase pentru integrarea surzilor în societate.

În formarea copiilor surzi, educația școlară este foarte importantă. În ultimii ani, rata de promovabilitate a elevilor surzi este foarte scăzută. Au fost inițiative, petiții și propuneri cu privire la schimbarea curriculum școlar, a programei de bacalaureat și la adaptarea subiectelor de capacitate și bacalaureat care să fie elaborate special pentru elevii surzi, însă până acum nu a apărut nici o schimbare. Elevii surzi prezintă dificultăți de înțelegere a cerințelor și a problemelor din examene, iar majoritatea sunt depunctați pentru exprimarea scrisă. Elevii surzi sunt cei mai dezavantajați fața de elevii auzitori la examenele de capacitate și bacalaureat, în special la disciplina limba și literatura română, deoarece ei se exprimă în limba lor maternă, limba semnelor. Și implicit, efectele sunt dezastruoase pentru că mulți surzi nu au șansa să termine o școală, să urmeze o facultate și nici să se angajeze în domeniu, fiind nevoiți să trăiască cu venituri foarte mici și să fie discriminați în educație, la locul de muncă și în societate. Li se încalcă cele mai importante drepturi!

Și de asta vă rugăm, domnule Chiotan, să vă preocupați în primul rând! În România, cifrele surdității variază în funcție de vârsta la care apare surditatea. Acest handicap este adesea înțeles greșit sau perceput prost de întreaga societate română. Numeroase publicații științifice din străinătate afirmă că limba semnelor în cazul persoanelor surde generează patru funcții importante:

• instrument de comunicare: persoana surdă folosește limbajul semnelor pentru a primi și a transmite mesaje, în oral și în scris, adică să răspundă diferitelor cerințe de informare, imaginație etc;

• instrument de gândire: limbajul semnelor permite persoanei surde să se numească, identifice, să exploreze, să verbalizeze, să specifice, să organizeze și să conceptualizeze diferitele aspecte ale realității;

• instrument de învățare: utilizarea limbajului semnelor permite persoanei surde să testeze în primul rând înțelegerea despre lumea din jur, precum și funcționarea limbajului semnelor. În plus, atunci când învață, persoana surdă dezvoltă un repertoriu al strategiilor de învățare care îi permit să devină un elev autonom;

• instrument de construire al identității: limbajul semnelor permite persoanei surde să facă parte din realitatea socială, să se înțeleagă, să se adapteze valorile culturale de care este atașată. Prin limbajul semnelor persoana surdă se afirmă ca identitate, poate exterioriza realitatea și poate descrie ceea ce o înconjoară.

Romania

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Actualizări

2018-04-04 17:27:29 +0300

S-a ajuns la 1,000 semnături

2018-03-30 09:21:14 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2018-03-28 18:15:36 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2018-03-28 16:10:05 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2018-03-28 14:22:57 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2018-03-28 12:34:53 +0300

S-a ajuns la 10 semnături