Skip to main content

Către: Primăria și Consiliul Local Iași

Vrem trotuare libere și piste reale pentru biciclete!

Pe trotuarele din Iași te poți accidenta oricând! Benzile roșii care le traversează, considerate „ piste” de administrație, pun în pericol atât pietonii, cât și utilizatorii de biciclete și trotinete. Nesiguranță, stres, aglomerație, ZI DE ZI este un calvar să circuli pe trotuarele din Iași.

Împreună putem schimba situația!

>> Semnează petiția pentru trotuare sigure, pentru desființarea benzilor roșii și realizarea de piste corecte pentru biciclete!

De ce este important?

Simpla existență în statistici a pistelor neconforme blochează construirea unei infrastructuri reale pentru circulația bicicletelor. Folosirea bicicletei nu este un moft, nu este o joacă, ci răspunde nevoii de deplasare a unui important segment de locuitori ai Iașului.

În Iași sunt 49 de kilometri de benzi pentru deplasarea pe bicicletă. Oficial. Ce bine, ți-ai putea spune!

Dar ce se întâmplă în realitate? Îți prezentăm trei scurte scenarii:

>> Mama, copilul și riscurile de pe trotuar

Maria și Tudor, băiețelul ei de doar un an, stau în cartierul Nicolina și ies deseori afară, la aer. Pe trotuar, în fața blocului, sunt câteva bănci și o bandă roșie din pavele destinată bicicletelor. Tudor a început să meargă singur și de multe ori e curios și înaintează pe trotuar, sub privirile atente ale mamei. Maria e îngrijorată că Tudor ar putea oricând să ajungă pe banda pe care circulă biciclete și trotinete. Trotuarul nu este un spațiu sigur pentru băiețelul ei.

>> Biciclistul grăbit, pietonii și banda de biciclete din stația de autobuz

Dan pedalează prin Păcurari în fiecare zi. Lucrează la o companie din centru și preferă să meargă la serviciu pe bicicletă. La orele de vârf economisește câteva zeci de minute bune. În plus, mersul pe bicicletă îi dă energie pentru toată ziua și se simte bine că face mișcare pentru că, în rest, petrece multe ore în fața unui calculator. Nu pedalează foarte repede, nici nu ar putea. La fiecare maxim 200 de metri trebuie să coboare de pe bicicletă ca să traverseze strada, să ocolească oameni, bănci, tonete. E atent cu pietonii și înțelege că sunt momente când ei merg pe banda bicicletelor, până nu demult acolo era trotuarul lor. Pe traseu se complică lucrurile că pista trece prin stațiile de autobuz, unde sunt mereu călători care urcă și coboară din mijloacele de transport.

Potrivit legii, Dan ar fi trebuit să circule pe piste continue, fără întreruperi, dar este obligat să folosească aceste benzi pline de obstacole.

>> Șoferii care petrec ore în mașini, deși n-ar fi vrut

Între timp, în oraș, mii de ieșeni din mașini sunt blocați în trafic și... blochează.

Noroc de radio, podcasturi sau convorbiri telefonice, doar așa trece timpul mai ușor în mașină. Sigur nu e „normalitatea” pe care ne-o dorim ca șoferi. 3 ore pe zi petrecute în trafic înseamnă 720 de ore pe an și nu am luat în calcul decât zilele lucrătoare. Te face să te întrebi care e cel mai rapid și plăcut mod de a te deplasa prin oraș. Dacă ar fi alternative reale la deplasările cu mașina (transport public eficient, trotuare libere, piste adecvate pentru biciclete) nu-i așa că ai alege și altceva decât să șofezi?

>> Pare firesc, dar nu e! Locul bicicletelor / trotinetelor nu e pe trotuar

Benzile pentru biciclete sunt de prea mult timp pe trotuare, încât a început să pară firesc – DAR NU E! Chiar și conducătorii auto s-au obișnuit să vadă bicicliștii pe trotuar, încât atunci când se întâlnesc cu ei pe stradă nu știu întodeauna cum să reacționeze.

Cât despre benzi... Este evident că nu respectă normativele de construcție: sunt înguste, prost amplasate, de multe ori chiar pe mijlocul trotuarelor, construite din pavele, întrerupte, cu stâlpi pe mijloc și alte obstacole, într-un cuvânt NESIGURE. Iar cei mai vulnerabili sunt părinții cu cărucioare, copiii, vârstnicii, persoanele cu dizabilități locomotorii, nevăzătorii. Aceste benzi pentru biciclete au fost realizate ca parte din proiecte ample de reamenajare stradală fără să se țină cont ca spațiul să fie organizat corect și echitabil pentru toți participanții la trafic – șoferi, bicicliști, pietoni.

Bicicletele sunt vehicule așa că, trebuie să se deplaseze pe piste corespunzătoare sau pe spațiu marcat corect pe carosabil. Iar actualele piste neconforme întrețin nesiguranța în deplasare și împiedică construirea unei infrastructuri reale pentru circulația bicicletelor.

>> E vorba despre calitatea vieții din orașul în care trăim

Este clar că societatea civilă și cetățenii nu pot construi infrastructura potrivită unui oraș pentru oameni – aici e rolul administrației. Dar putem să luăm atitudine. Cât mai mulți. Să vorbim despre asta. Să arătăm că este o nevoie reală, importantă și urgentă.

>> Concret, iată ce poți face alături de noi:

1. Semnează petiția! Invită și cât mai mulți prieteni să semneze! Cu siguranță suntem peste 10.000 de persoane care ne dorim să facem din Iași un oraș în care fie o bucurie să trăim!

2. #Împreună sprijinim demersul APTA (Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ Iași) pentru desființarea benzilor roșii de pe trotuare – inițiativă generată după o analiză detaliată a lipsei de legalitate a actualelor benzi de pe trotuare.

3. #Împreună susținem „Master Planul pentru circulația bicicletelor în Municipiul Iași”, un document strategic care presupune proiectarea la standarde europene a rețelei pistelor pentru mijloacele active de deplasare, prietenoase cu mediul.

4. #Împreună ne întâlnim la Marșul pietonilor și al bicicliștilor din 20 noiembrie 2022, 11.00 - 13.00, la Palatul Culturii Iași, unde te așteptăm cu familia și prietenii.

5. #Împreună susținem vizibilitatea campaniei "Iașul iubește pietonii și bicicliștii", astfel încât să fie cât mai multe persoane ce află despre acest demers! Distribuie mesajele de susținere a campaniei de pe platformele APTA Iași!

Haide să arătăm autorităților că suntem o comunitate unită și vei vedea că #împreună vom reuși!

Semnat, cineva căruia îi pasă!

» www.aptaiasi.ro
» www.facebook.com/APTAIASI

Iași, România

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Actualizări

2022-11-16 21:35:57 +0200

S-a ajuns la 1,000 semnături

2022-11-14 10:23:35 +0200

S-a ajuns la 500 semnături

2022-11-12 18:07:08 +0200

S-a ajuns la 100 semnături

2022-11-12 12:45:13 +0200

S-a ajuns la 50 semnături

2022-11-12 11:29:02 +0200

S-a ajuns la 25 semnături

2022-11-12 10:48:30 +0200

S-a ajuns la 10 semnături