S-a ajuns la 50 semnături
Către: Guvernul Romaniei
STOP desființării Oficiului Român pentru Drepturile de Autor!

STOP DESFIINȚĂRII ORDA
Ca urmare a proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, precum și privind unele măsuri de reorganizare a unor autorități publice din domeniul culturii, elaborat de către Ministerul Culturii, aflat în consultare publică pe website-ul ministerului, vizând, pe lângă unele modificări legislative, și desființarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), spunem STOP DESFIINȚĂRII ORDA deoarece:
Ca urmare a proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, precum și privind unele măsuri de reorganizare a unor autorități publice din domeniul culturii, elaborat de către Ministerul Culturii, aflat în consultare publică pe website-ul ministerului, vizând, pe lângă unele modificări legislative, și desființarea Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), spunem STOP DESFIINȚĂRII ORDA deoarece:
De ce este important?
- ORDA este garantul respectării dreptului de autor în România, funcționează ca organ de specialitate în subordinea Guvernului fiind autoritatea națională de reglementare și supraveghere în domeniul drepturilor de autor și drepturilor conexe, conform Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe.
- ORDA nu este o instituție de cultură conform prevederilor legale, inclusiv Ordonanța de Urgență nr. 189 din 25 noiembrie 2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură.
- ORDA, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului, nu este o instituție subordonată Ministerului Culturii pentru a putea fi preluată prin absorbție de către acest minister, fiind doar în coordonarea metodologică a ministrului culturii;
- ORDA nu poate fi desființată în baza prevederilor Legii nr. 134/2025 conform art. 1, poz. XI, punctul 1 și 3, deoarece Oficiul nu este o instituție de cultură, ci autoritate unică în domeniul drepturilor de autor și conexe, în subordinea Guvernului;
- nu există o altă instituție specializată care să vegheze la aplicarea unitară a legislației privind drepturile de autor, desființarea ORDA ar crea un vid instituțional cu efecte majore în domeniile culturale, IT, educație și media;
- ORDA este instituția responsabilă cu transpunerea și aplicarea directivelor UE privind drepturile de autor;
- ORDA asigură echilibrul dintre autori și utilizatori (TV, radio, internet, educație);
- ORDA supraveghează modul în care organismele de gestiune colectivă (ex: UCMR-ADA, CopyRo, UPFR etc.) respectă drepturile autorilor/titularilor de drepturi, dar și drepturile utilizatorilor de opere, fără ORDA, aceste organisme nu ar mai avea un cadru clar, imparțial și legal de reglementare existând astfel un potențial risc de abuzuri și dezechilibru între industriile creative și utilizatori;
- ORDA nu este o problemă, ci o garanție. Nu este o instituție care blochează, ci una care reglementează echitabil: între creator și utilizator, între operatori culturali și mari platforme online, între TV/radio și artiști. Într-o lume în care conținutul circulă liber,
- ORDA garantează că titularii de drepturi sunt plătiți corect;
- ORDA sprijină infrastructura de licențiere legală, digitalizare, arhivare și protecție a creațiilor artistice și software, activitate esențială pentru industriile creative, culturale și digitale;
- industriile creative contribuie cu peste 6% din PIB în România. Desființarea ORDA pune în pericol funcționarea acestora în mod legal și organizat;
- prin proiecte precum eORDA, instituția a început procesul de digitalizare și transparență în gestiunea drepturilor de autor iar desființarea instituției ar bloca continuarea acestor reforme;
- ORDA reprezintă România în cadrul Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI) și în alte organisme internaționale. Desființarea ar duce la pierdere de reprezentare oficială la nivel global în domeniul drepturilor de autor;
- ORDA are încheiate numeroase acorduri, protocoale de colaborare, memorandumuri de înțelegere cu parteneri naționali și internaționali, fiind astfel necesară modificarea/încetarea acestora;
- ORDA are un rol primordial în implementarea Strategiei naționale în domeniul proprietății intelectuale 2024 – 2028 și a planului de acțiune aferent acesteia, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 1272/2023, desființarea ORDA va conduce în mod direct la încetarea aplicării strategiei în referință, solicitată în mod expres de către SUA;
- existența ORDA ca autoritate unică de sine stătătoare respectă principiul subsidiarității și descentralizării. Drepturile de autor sunt un domeniu de reglementare specializată, cu impact asupra culturii, educației și implicit a economiei care nu pot fi gestionate eficient de ministere generaliste, precum Ministerul Culturii sau Ministerul Justiției, fără a se pierde competența, coerența și eficiența;
- domeniul dreptului de autor presupune reglementări distincte față de dreptul civil general sau dreptul comercial. ORDA acționează ca autoritate de drept special, iar integrarea atribuțiilor acesteia într-o structură nespecializată (ex: ministere generale) contravine principiului specialității și ar anula coerența legislativă;
- nu există o suprapunere reală cu alte instituții, nicio altă instituție din România nu are competențele ORDA: reglementare, supraveghere, autorizare, aplicarea sancțiunilor în materie de drepturi de autor. Desființarea acesteia ar duce la confuzie instituțională, paralizie administrativă și creștere a litigiilor în instanță.
Concluzionând, desființarea ORDA ar însemna încălcarea tratatelor internaționale, riscuri majore de infringement din partea UE, haos legislativ și instituțional, afectarea gravă a creatorilor, editorilor, artiștilor, dezvoltatorilor IT, universităților, radiodifuzorilor și nu în ultimul rând blocarea digitalizării domeniului.
- ORDA nu este o instituție de cultură conform prevederilor legale, inclusiv Ordonanța de Urgență nr. 189 din 25 noiembrie 2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură.
- ORDA, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului, nu este o instituție subordonată Ministerului Culturii pentru a putea fi preluată prin absorbție de către acest minister, fiind doar în coordonarea metodologică a ministrului culturii;
- ORDA nu poate fi desființată în baza prevederilor Legii nr. 134/2025 conform art. 1, poz. XI, punctul 1 și 3, deoarece Oficiul nu este o instituție de cultură, ci autoritate unică în domeniul drepturilor de autor și conexe, în subordinea Guvernului;
- nu există o altă instituție specializată care să vegheze la aplicarea unitară a legislației privind drepturile de autor, desființarea ORDA ar crea un vid instituțional cu efecte majore în domeniile culturale, IT, educație și media;
- ORDA este instituția responsabilă cu transpunerea și aplicarea directivelor UE privind drepturile de autor;
- ORDA asigură echilibrul dintre autori și utilizatori (TV, radio, internet, educație);
- ORDA supraveghează modul în care organismele de gestiune colectivă (ex: UCMR-ADA, CopyRo, UPFR etc.) respectă drepturile autorilor/titularilor de drepturi, dar și drepturile utilizatorilor de opere, fără ORDA, aceste organisme nu ar mai avea un cadru clar, imparțial și legal de reglementare existând astfel un potențial risc de abuzuri și dezechilibru între industriile creative și utilizatori;
- ORDA nu este o problemă, ci o garanție. Nu este o instituție care blochează, ci una care reglementează echitabil: între creator și utilizator, între operatori culturali și mari platforme online, între TV/radio și artiști. Într-o lume în care conținutul circulă liber,
- ORDA garantează că titularii de drepturi sunt plătiți corect;
- ORDA sprijină infrastructura de licențiere legală, digitalizare, arhivare și protecție a creațiilor artistice și software, activitate esențială pentru industriile creative, culturale și digitale;
- industriile creative contribuie cu peste 6% din PIB în România. Desființarea ORDA pune în pericol funcționarea acestora în mod legal și organizat;
- prin proiecte precum eORDA, instituția a început procesul de digitalizare și transparență în gestiunea drepturilor de autor iar desființarea instituției ar bloca continuarea acestor reforme;
- ORDA reprezintă România în cadrul Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI) și în alte organisme internaționale. Desființarea ar duce la pierdere de reprezentare oficială la nivel global în domeniul drepturilor de autor;
- ORDA are încheiate numeroase acorduri, protocoale de colaborare, memorandumuri de înțelegere cu parteneri naționali și internaționali, fiind astfel necesară modificarea/încetarea acestora;
- ORDA are un rol primordial în implementarea Strategiei naționale în domeniul proprietății intelectuale 2024 – 2028 și a planului de acțiune aferent acesteia, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 1272/2023, desființarea ORDA va conduce în mod direct la încetarea aplicării strategiei în referință, solicitată în mod expres de către SUA;
- existența ORDA ca autoritate unică de sine stătătoare respectă principiul subsidiarității și descentralizării. Drepturile de autor sunt un domeniu de reglementare specializată, cu impact asupra culturii, educației și implicit a economiei care nu pot fi gestionate eficient de ministere generaliste, precum Ministerul Culturii sau Ministerul Justiției, fără a se pierde competența, coerența și eficiența;
- domeniul dreptului de autor presupune reglementări distincte față de dreptul civil general sau dreptul comercial. ORDA acționează ca autoritate de drept special, iar integrarea atribuțiilor acesteia într-o structură nespecializată (ex: ministere generale) contravine principiului specialității și ar anula coerența legislativă;
- nu există o suprapunere reală cu alte instituții, nicio altă instituție din România nu are competențele ORDA: reglementare, supraveghere, autorizare, aplicarea sancțiunilor în materie de drepturi de autor. Desființarea acesteia ar duce la confuzie instituțională, paralizie administrativă și creștere a litigiilor în instanță.
Concluzionând, desființarea ORDA ar însemna încălcarea tratatelor internaționale, riscuri majore de infringement din partea UE, haos legislativ și instituțional, afectarea gravă a creatorilor, editorilor, artiștilor, dezvoltatorilor IT, universităților, radiodifuzorilor și nu în ultimul rând blocarea digitalizării domeniului.