Skip to main content

Către: Primăria Municipiului București, Societatea de Transport București, Consiliul Local al Municipiului București

Petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean

Petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean

Asociația „Metrou Ușor” alături de semnatarii acestei petiții cerem:

1️⃣ Păstrarea unei părți a Depoului Victoria pentru amenajarea Muzeului Transportului Bucureștean, în care să fie expuse tramvaie, troleibuze și autobuze ce au scris istorie pe străzile capitalei;
2️⃣ Declararea ca monument istoric a halelor construite la final de secol XIX și a infrastructurii aferente.

De ce este important?

Construit în urmă cu mai bine de 150 de ani, depoul Victoria reprezintă cel mai vechi depou de tramvaie din București. Dacă în marile orașe europene astfel de capsule ale timpului sunt valorificate și transformate în veritabile muzee ale transportului în comun, la București aceasta nu este o opțiune în viziunea autorităților. STB a derulat în ultimele luni contracte de casare a sute de vehicule din parcul rece, autobuze și troleibuze cu valoare istorică care, în loc să fie abandonate sub cerul liber spre casare, ar fi putut fi restaurate și expuse într-un astfel de muzeu.

Un exemplu de viziune pe termen lung ne oferă capitala Austriei, Viena, unde autoritățile au transformat depoul central Erdberg (construit în 1901 lângă canalul Dunării) într-un superb muzeu al transportului în comun. Din anul 2014, acesta adăpostește una dintre cele mai mari colectii de tramvaie, autobuze și metrouri, purtând turiștii în timp, din vremurile tramvaielor trase de cai și până la deschiderea metroului vienez din 1978.
La fel, Muzeul Ingineriei Municipale din Cracovia include o colecție de tramvaie istorice restaurate și funcționale ce ies pe traseu în fiecare weekend. Modernizarea și extinderea halelor se derulează cu finanțare europeană, prin multiple programe regionale de dezvoltare, așa cum reiese de pe site-ul web al muzeului.

Alte exemple de asemenea muzee ar mai fi la Londra, Bruxelles, Liège, Praga, Paris, dar și în România!
La Timișoara se află, într-o hală din fostul depou central Take Ionescu, Muzeul Corneliu Mikloși. Acesta găzduiește un număr impresionant de tramvaie istorice în stare de funcționare și troleibuze păstrate în vederea restaurării. În fiecare duminică, tramvaiul istoric TramTMTur iese pe traseu, spre delectarea turiștilor și copiilor.
Un alt muzeu cu un potențial enorm se conturează la Iași, unde, cu ajutorul Asociației „Tramclub Iași”, au fost păstrate pentru muzeu numeroase tramvaie și autobuze istorice, au fost salvate de la casare și aduse autobuze și troleibuze din alte orașe și, în fiecare sâmbătă, „Tramvaiul Comunismului” iese pe traseu pentru a-i plimba, ca pe vremuri. pe turiștii veniți din toate colțurile Europei . Banii proveniți din tururile cu tramvaiul de epocă merg spre întreținerea tramvaiului ITB construit în 1959.
În contrast, muzeul din București se află într-o cameră din incinta complexului sportiv STB de la marginea orașului, găzduind doar câteva fotografii, documente și diverse obiecte donate muzeului. Tramvaiele de epocă care au fost restaurate până în prezent nu sunt accesibile publicului în cadrul acelei locații, ci se află stocate în depoul Dudești.

Așadar, Asociația „Metrou Ușor” propune ca o parte a depoului Victoria să fie transformată într-un muzeu al transportului, în care să fie expuse vehiculele deja restaurate și cele ce mai pot fi salvate de la casare. Clădirile monument istoric pot fi restaurate și extinse cu finanțare europeană, pentru gararea tuturor exponatelor. Locația centrală, cu acces facil la toate mijloacele de transport, face ca acest obiectiv să fie extrem de atractiv și accesibil pentru public. În proximitate se află numeroase alte muzee, precum Grigore Antipa, Geologiei, Hărților și Țăranului Român, astfel că depoul istoric poate fi integrat extrem de ușor în traseul autobuzului turistic supraetajat și în celelalte circuite turistice.

Multiple elemente din infrastructura actuală a depoului pot fi păstrate în cadrul unui proiect de transformare în complex muzeal. Din actualul depou se pot păstra halele construite la sfârșitul secolului XIX pentru tramvaiele trase de cai și bucla de întoarcere din jurul halelor.

Dat fiind potențialul enorm al depoului Victoria, Muzeul Transportului Bucureștean reprezintă cea mai bună variantă pentru utilizarea spațiului în scop turistic, cultural și de agrement.

Vizitați pagina de Facebook a inițiativei: https://tinyurl.com/initiativamtb

București

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Actualizări

2019-10-02 18:03:23 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2019-09-16 17:13:04 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2019-09-16 12:26:24 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2019-09-16 10:17:08 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2019-09-16 09:42:20 +0300

S-a ajuns la 10 semnături