S-a ajuns la 100 semnături
Către: Doamna Presedinte al CECCAR
Petitie impotriva caietului de practica la disciplina Evaluarea afacerii/intreprinderii
Noi, semnatarii acestei petitii, va aducem la cunostinta nemultumirile cu privire la mai multe aspecte organizatorice ale desfasurarii stagiului.
Prima nemultumire, fiind si cea mai importanta, este incarcarea programului de stagiu anului III, semetrul II, cu intocmirea unui proiect la disciplina Evaluarea afacerii/intreprinderii.
Conform fisei stagiarului pe care toti stagiarii ne-am asumat-o in momentul semnarii acesteia de fiecare dintre noi, este prezentata programa de studiu pentru fiecare disciplina in parte, cat si proiectele de intocmit, in semestru II al anului III de stagiu. In aceasta fisa, la disciplina Evaluarea afacerii/intreprinderii NU EXISTA obligativitatea intocmirii proiectului. Pe langa faptul ca mai avem deja doua proiecte de intocmit si plus invatarea pentru a sustine examinarea scrisa intr-un timp relativ foarte scurt, primim un email de clarificare, din cauza unei erori materiale, ni se impune a mai intocmi inca un proiect la disciplina Evaluarea afacerii/intreprinderi.
Consideram ca, asa cum noi stagiarii, ne-am asumat respectarea conditiilor impuse de CECCAR atunci cand ne-am inscris pentru a urma acest stagiu, asa si CECCAR, in calitate de organism profesional sa isi asume aceasta "scăpare".
Conform art.3, alin.3. din fisa stagiarului "Responsabilitațile si conduita stagiarului: (1) Stagiarul are obligația ca pe durata derularii stagiului sa respecte programul de pregatire teoretica si practica si sa execute activitațile in conformitate cu domeniile stabilite pentru pregatirea stagiarului. (2) Pentru participarea la evaluarea semestriala stagiarul are obligatia de a participa la toate intalnirile de stagiu, in cazuri justificate stagiarul poate absenta cel mult o data. (3) Pe durata stagiului, stagiarul trebuie sa respecte reglementarile CECCAR in vigoare. In cazul nerespectarii reglementarilor, CECCAR isi rezerva dreptul de a dispune masuri impotriva stagiarului. Sancțiunile vor fi stabilite la nivelul Direcției de specialitate din cadrul Sediului Central al CECCAR", se stabilesc foarte precis responsabilitatile si conduita stagiarului. Dar oare responsabilitatile si conduita CECCAR nu sunt in aceeasi masura??? De ce in aceasta relatie profesionala bazata pe predictibilitate, incredere si experienta, in baza unui acord prealabil luat la cunostinta de ambele parti, doar o singura parte, noi stagiarii, au responsabilitati de respectat, iar cealalta parte nu???
Majoritatea dintre noi, alegand sa urmam acest stagiu, am facut-o tocmai pentru a ne instrui si asimila cunostinte in stare sa ne apropie, cat de cat, de nivelul de intelegere al unui profesionist contabil, dupa trei ani de studiu si documentare in desfasurarea acestui stagiu, nicidecum nu dorim sa ramanem doar cu ideea de supraaglomerarea noastra cu intocmirea de proiecte.
Ne intrebam care este, pana la urma, miza tuturor acestor decizii de aglomerare? Ce anume este de dorit, care sunt asteptarile profesorilor din partea celor ce vor fi primiti in randurile expertilor contabili: ca acestia din urma sa inteleaga notiuni, fenomene, dinamica economica actuala, corelatii statice si elemente ale dinamicii lor relationale, sau expunerea si prezentarea proiectelor in fata examinatorilor, cu o fidelitate demna de aparatele moderne de inregistrare?
De asemenea, va aducem la cunostinta, ca noi stagiarii in proportie de cel putin 95% suntem persoane cu familii, cu copii, chiar unii dintre noi unici intretinatoari de familie si ABSOLUT toti avem un servici. Nu mai suntem studenti boboci intretinuti de parinti pentru ca noi sa urmam cursurile unei facultati. Timpul de abia ne permite sa intocmim cele doua proiecte, daramite pe un al treilea. Stiati ca, o parte dintre noi, prima data invatam doar pentru examinarea scrisa si ulterior ne ocupam si de proiecte pe care le sustinem in reevaluari??? Consideram ca dorinta noastra de a atinge standardele profesionale, de a invata, a profesa aceasta meserie, nu trebuie exploatata de catre CECCAR doar pentru a bifa niste activitati in curricula de invatamant.
Important este cu ce cunostinte ramanem la final de stagiu pentru a le aplica practic, nu cate proiecte am intocmit si la ce discipline.
Poate, de un mai mare si real ajutor ar fi sa ne puna CECCAR la dispozitie la acele discipline care se preteaza, proiecte sau studii de caz, pentru ca ulterior atunci cand vom fi fi pe cont propriu ca si expert contabil, sa le putem utiliza ca "ghid de bune practici - ASA DA".
Schimbarea regulilor in timpul stagiului, de chiar CECCAR, organismul care ne ghideaza si indruma profesional, nu denota credibilitate si incredere in randul stagiarilor.
De ce este important?
Prin urmare, ca o concluzie va rugam a renunta la intocmirea caietului de practica aferent disciplinei Evaluarea afacerii/intreprinderii, deoarece nu este o cerinta viabila pentru noi cei aflati in anul III. Consideram ca prioritatea noastra principala in acest moment, este sa trecem cu bine peste ultima sesiune de evaluare din perioada octombrie-noiembrie 2024, ca ulterior sa ne focusam pentru pregatirea cat mai temeinica in vederea sustinerii examenului de aptitudini in 2025.
Propunem ca solutie de compromis, pentru o mai buna asimilarea a cunostintelor acestei discipline Evaluarea afacerii/intreprinderii, alocarea suplimentara a cel putin 2 intalniri care sa fie sustinute de dl. Profesor Radu Ciobanu, sau de dna. Profesor Sahlian Daniela. De ce solicitam acesti domni profesori??? Participarea la cursurile sustinute de dansii este efectiv din drag de cunoastere, cu predare interactiva, comunicarea profesor-stagiar este maxima si care prin insusi caracterul lor onoreaza profesia de profesionist contabil, profesor, lector si nu numai.