Skip to main content

Către: Biodeck, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor

Fără bioplastic și publicitate înșelătoare

Fără bioplastic și publicitate înșelătoare

Plasticul biodegradabil, cunoscut sub denumirea de bioplastic, a invadat magazinele. Producătorii și distribuitorii îl prezintă ca alternativa ecologică la plasticul de unică folosință, însă ascund impactul negativ al bioplasticului, atunci când acesta este gestionat necorespunzător.

Cerem producătorilor și distribuitorilor să își informeze corect clienții, iar Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor - să combată și să sancționeze publicitatea înșelătoare. Ne adresăm îndeosebi companiei Biodeck, care în ultima perioadă promovează agresiv și dezinformează consumatorii cu privire la produsele din bioplastic puse pe piață.

Punctual:

1. Solicităm companiei Biodeck să informeze corect cetățenii prin intermediul website-ului și a materialelor publicitare, comunicându-le:

• date despre acționariatul Biodeck

Potrivit raportului publicat pe Bursa de Valori București, „la data de 31.12.2018 Prodplast S.A. detinea o participatie de 70% din capitalul social al BIODECK SA”. În 2018, compania mamă a obținut peste 80% din venituri din vânzarea de plastic (PVC - 49,2%, PE - 29,8%), vânzarea de bioplastic fiind secundară.

Cerem Biodeck să ne comunice ce procent din vânzările companiei mamă reprezintă vânzarea de produse biodegradabile și/sau compostabile. De asemenea, dorim să aflăm de ce și-au schimbat numele din Prodplast Bio în Biodeck și cum pot combate acuzația de greenwashing (vezi definiție mai jos).

• procedura de descompunere a produselor din plastic biodegradabil și/sau compostabil

Biodeck comunică pe site, pe Facebook și prin materialele publicitare faptul că: „Compostarea se poate face în cadrul gospodăriilor, în lăzi speciale pentru compost sau în cadrul fermelor sau al stațiilor de compostare, pe platforme special amenajate.”

FALS! Fără condiții speciale (umiditate, căldură, procesare prin mărunțire) bioplasticul se descompune mai greu decât resturile alimentare, afectând calitatea compostului (îngrășământului) rezultat.

O fermă de legume organice care produce și compost lângă București (Bio&Co) evită integrarea bioplasticului în compost, din cauza dezavantajelor multiple, printre care și posibila contaminare a materiei rezultate. Ecobihor, singurul producător de compost din România care procesează deșeuri biodegradabile de la cetățeni, încă efectuează teste pe bioplastic.

• cum au obținut certificările fără teste în România

Biodeck a profitat de oportunitatea de vânzări oferită de interzicerea pungilor din plastic și a pus pe piață niște produse de bioplastic certificate în străinătate, fără a le testa înainte în unitățile de compostare din România. Mai mult, a început să le comercializeze, deși știa că în România resturile biodegradabile sunt colectate împreună cu cele mixte, făcând astfel imposibilă compostarea lor.

Așadar, din datele Ministerului Mediului, există 87% șanse ca produsele Biodeck să ajungă fie la groapa de gunoi și să emită metan, fie în natură și să omoare viețuitoare, fie la incinerare și să afecteze sănătatea cetățenilor și mediul. Iar dacă șansa surâde produselor Biodeck și ele ajung la sortare, reciclatorii vor fi nevoiți sa elimine bioplasticul din mix, pentru a putea recicla plasticul. Cert este că sunt șanse foarte mici ca bioplasticul să devină compost în acest moment în România.

2. Cerem Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor să sesizeze și să combată publicitatea înșelătoare practicată de compania Biodeck și de alte companii producătoare de bioplastic.

Atragem atenția că promovarea agresivă și neadevărată practicată de compania Biodeck se încadrează în conceptul de „greenwashing” - o acțiune deliberată ce constă în mascarea unor informații cu potențial dăunător (Mitchell & Ramey, 2011, p. 41) și afișarea unei imagini ecologiste, care să inducă falsa impresie că produsele și politicile companiei sunt prietenoase cu mediul și că firma practică un marketing ecologic sau că se angajează activ în proiecte de responsabilitate ecologică (Illia, Zyglidopoulos, Romenti, Rodríguez-Cánovas, & González del Valle Brena, 2013).

Biodeck investește zeci de mii de euro în marketing. Noi vom continua acțiunile formale sau neconvenționale de informare a tuturor celor afectați de greenwashing, însă nu vom reuși fără ajutorul vostru.

https://m.youtube.com/watch?v=epZCOWGAHGY&feature=youtu.be

De ce este important?

Plasticul biodegradabil este un plastic care se descompune sub acțiunea factorilor biologici (în mare parte a micro-organismelor). Câteva tipuri de plastic biodegradabil pot fi puse la compost, însă nu toate. Oricum, chiar și cele compostabile se degradează doar în condiții controlate, precum cele din stațiile de compost sau de digestie anaerobă.

Specialiștii atrag atenția că plasticul biodegradabil, inclusiv cel compostabil, nu ar trebui niciodată văzut ca un înlocuitor 100% pentru plasticul tradițional. Reducerea folosirii articolelor de unică folosință ar trebui să fie prioritară.

Apoi, plasticul biodegradabil sau compostabil nu rezolvă problema deșeurilor aruncate în natură, chiar dacă se bio-degradează. Acestea sunt materiale care trebuie incluse în schemele de colectare separată a materiilor organice și a celor de realizare de compost.

Plasticul biodegradabil și cel compostabil nu sunt însă mai prietenoase cu mediul atunci când ajung în gropile de gunoi (dimpotrivă). În lipsa oxigenului, microorganismele din gropile de gunoi degradează materialele biodegradabile, producând metan. Metanul poate fi o sursă de energie valoroasă atunci când este captat, cum se întâmplă într-o unitate de digestie anaerobă. Dar este un gaz cu efect de seră mult mai periculos decât CO2, atunci când ajunge în aer. În incineratoare, arderea bio-plasticelor generează emisii de gaze cu efect de seră și toxine.

Plasticele biodegradabile și compostabile nu pot fi reciclate împreună cu cele convenționale. Cele două fluxuri trebuie separate, pentru a optimiza atât compostarea bioplasticului, cât și reciclarea plasticului tradițional.

Puteți afla mai multe detalii despre impactul bioplasticului din următoarele articole și studii:

Ro:
http://www.ecomagazin.ro/bio-plasticul-o-falsa-solutie-la-problema-poluarii-cu-plastic-a-planetei/

En:
https://www.unenvironment.org/resources/report/biodegradable-plastics-and-marine-litter-misconceptions-concerns-and-impacts
https://zerowasteeurope.eu/downloads/why-bioplastics-wont-solve-plastic-pollution/

Fr:
https://www.ecoconso.be/fr/content/les-bioplastiques-sont-ils-vraiment-ecologiques

România

Maps © Stamen; Data © OSM and contributors, ODbL

Categorie


Motivul semnării

  • Biodeck ne minte. Spune în comunicarea publică și în materialele de marketing că are produse compostabile. Doar după ce te uiți atent pe site afli că bioplasticul are nevoie de condiții speciale pentru transformarea în compost. Așadar, nu este o alternativa sustenabilă la plasticul de unică folosință. Când le-am atras atenția, mi-au șters comentariile și mi-au dat block. Păi e frumos așa?

Actualizări

2019-07-01 16:04:44 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2019-07-01 10:10:25 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2019-06-28 17:05:00 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2019-06-28 15:26:48 +0300

S-a ajuns la 10 semnături