Skip to main content

Către: Domnul Prim-Ministru Dacian Ciolos, domnul vice prim-ministru Vasile Dancu, ministrul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice

Plus 10 pentru transparenta. Solicitare Guvern modificare legea transparentei.

Plus 10 pentru transparenta. Solicitare Guvern modificare legea transparentei.

Adoptarea unei modificari la legea transparentei prin ordonanta de urgenta pentru introducerea unui set de 10 raportari suplimentare pe care MDRAP-ul sa le centralizeze pe baza datelor primite de la UAT-uri.
In perioada noiembrie 2015-aprilie 2016 am trimis catre toate orasele,municipiile, primariile de sector din Bucuresti, precum si Municipiul Bucuresti in baza legii 544/2001 un numar de 10 cereri ce vizau cheltuirea banului public si identificarea faptelor de coruptie folosind statistica.

Pentru realizarea acestui cercetari am trimis in decursul a 6 luni 3270 de cereri de informatii de interes public, in baza legii 544/2001 catre toate orasele,municipiile, primariile de sector din Bucuresti, precum si Municipiul Bucuresti.
In total este vorba de 327 de orase din Romania.
Rezultatele brute pot sa fie vazute urmand urmatorul link http://bit.ly/1TSjwds

Articol cost deszapezire http://bit.ly/1TU8B30
Articol sarbatori iarna : http://bit.ly/1KRG1sE

Mentionez ca am ales sa fac ca si voluntar acest raport pentru a incerca sa demonstrez empiric utilitatea acestei propuneri ce se doreste sa ajunga sa fie implementata ca si lege/hotarare de ministru.

Ca sa facem acest lucru avem nevoie sa schimbam legea si sa introducem un set suplimentar de 10 lucruri pe care primariile trebuie sa le raporteze in fiecare an pe pagina proprie, precum si catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, ce va publica raportul in fiecare an pe portalul de date deschise a guvernului, http://www.data.gov.ro

Estimez ca raportarea acestor date din oficiu de catre toate UAT-urile din Romania nu implica un cost ridicat, aceste date existand deja intr-un fel sau altu in orice primarie, precum si faptul ca România a aderat în 2012 la Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă, prin care se angajează să promoveze transparența, combaterea coruptiei si utilizarea noilor tehnologii pentru a consolida actul de guvernare si dialogul cu cetatenii, in special prin elaborarea si implementarea de politici in domeniul datelor publice deschise.

In schimb, crearea acestor 10 metrici suplimentari vor permite fiecarui cetatean sa poate sa afle intr-o forma agregata cum se compara orasul lui comparativ cu oricare dintre cele 3200 de orase sau sate din Romania.

Am facut o anexa exemplu de fisier ce poate sa fie distribuita catre UAT-uri pentru a completa facil aceste date http://bit.ly/1Upzrjj

In fiecare an fiecare primarie va trebui sa publice :

1.Costul total pentru repararea drumurilor pentru anul respectiv, numarul total de kilometri de drum reparat in acel an, firmele care au avut aceste contracte, costul pentru fiecare locuitor(cost total/populatie), costul pentru deszapezirea unui kilometru de drum(cost total/numar de kilometri acoperiti in contract).
2.Costul total pentru deszapezirea drumurilor pentru anul respectiv, numar de km acoperiti in contract, firma care se ocupa de contract, costul pentru fiecare locuitor(cost total/populatie), costul pentru deszapezirea unui kilometru de drum(cost total/numar de kilometri acoperiti in contract).
3.Costul total pentru intretinarea spatiilor verzi pentru anul respectiv, numarul total de metri patrati acoperiti de contracte, firmele care au avut aceste contracte, costul pentru fiecare locuitor(cost total/populatie), costul pe metru patrat (cost total/numar total de metri patrati acoperiti in contract).
4.Costul total pentru iluminatul public pentru anul respectiv, numarul de stalpi de iluminat din oras, firma care se ocupa de contract, costul pentru fiecare locuitor(cost total/populatie), costul pentru fiecare stalp de iluminat(cost total/numar de stalpi de iluminat din oras.
5.Cat costa organizarea sarbatoriilor, costul pentru fiecare locuitor(cost total/populatie),prin afisarea firmelor si a costului defalcat pe categorii (cost sarbatori de Craciun,cost 1 Decembrie, etc)
6.Lista cu top 50 de firme care au avut contracte cu fiecare institutie publica din Romania.
7.Lista cu toate terenurile si imobilele proprietate publica si privata detinute de toate institutiile publice din Romania, intr-o lista care arata statusul fiecarui teren, (inchiriat/concesionat/dat in folosinta/liber), informatii despre costul platit de firma sau persoana care foloseste terenul.In cazul personelor fizice se vor proteja datele personale, urmand a stii doar faptul ca o persoana fizica inchiriaza/are in concesiune/dat in folosinta acel teren/imobil.
8.Publicarea tuturor furnizorilor de utilitati cu care primaria are contracte de executie de lucrari
- Costul defalcat per fiecare utilitate/serviciu
- Cost achizitie program contabilitate, firma care se ocupa de mentenanta.
- Cost realizare website,firma,cost mentenanta anuala.
9.Costul deplasarilor externe ale primarului, viceprimarului, consilieri locali pentru anul respectiv.
10.Lista cu toate finantarile oferite de primarie catre firme private sau ONG-uri pentru anul respectiv.

De ce este important?

Cand aduci la suprafata aceste diferente de costuri, si le faci vizibile pentru populatie, ajutam cetateanul sa devina un participant activ la buna functionarea a procesului democratic, prin oferirea posibilitatii de a verifica corectitudinea cheltuiri banului public in orasul sau satul unde locuieste.
In acelasi timp, acest sistem va permite crearea unor standarde de pret,iar cetatenii care considera ca nu este normal ca primaria lor sa cumpere la o valoare de 30 de ori mai mare decat media celor 3000 de UAT-uri din Romania pot intrebare autoritatiile locale de costa atat de mult in comuna X deszapezirea drumurilor, cand in comuna de langa acest lucru se face de 3 ori mai ieftin, iar primaria plateste cu 5,000 de lei in plus pentru kilometru deszapezit decat media celor 3000 de primarii din Romania.
Aceste informatii o sa fie stiute si de persoanele din primarii, primar si consilieri locali.
Acest lucru va descuraja folosirea abuziva a banilor publici, stiind ca in fiecare an trebuie sa raportezi nu doar suma de bani, dar si firma care se ocupa de contract, valoarea totala, costul pentru fiecare persoana, costul per kilometru.Daca stii ca ai un contract care o sa sara la ochi, o sa te gandesti de 2 ori inainte sa faci acest lucru.
In fiecare an o sa se scrie in presa despre acest raport pe care MDRAP-ul o sa il publice, iar primariile care au o aberatie de la standard, adica daca costul pe kilometru de deszapezire este de 4 lei la 3000 de primarii, dar primaria X a ajuns sa plateasca 200 de lei pe kilometru,acest lucru se va observa in mod automat.
Daca faci un contract la o valoarea mult prea mare, se observa usor pentru ca o sa fie comparat pretul pe care l-ai stabilit cu inca 3200 de primarii din Romania.

Acest raport l-am facut ca si voluntar,am lucrat peste 6 luni la el.
Repetarea sau realizarea in forma continua a acestor cereri catre toate institutiile publice din Romania,precum si timpul necesar de prelucrare a datelor ar insemna un cost prohibitiv pentru orice asociatie sau ziar care ar dori sa isi asume acest lucru pentru realizarea unor servicii publice care nu le vor aduce nici un beneficiu economic prestatorului.
Consider ca este cel mai eficient ca guvernul sa isi asume acest lucru, prin implementarea acestei legii, dupa punerea in prealabil in discutie publica timp de cel putin 60 de zile.
Pana acum acesta propunere include doar sugestiile mele personale.
Sunt sigur ca exista persoane avizate care ar mai avea alte sugestii care s-ar putea introduce pentru a asigura o transparenta care este atat de necesara pentru combaterea faptelor de coruptie din sistemul de stat, lucru ce va ajuta la consolidarea statului de drept.

Cum va fi inmânată

Am trimis un mail catre guvernul romaniei unde am solicitat acest lucru, daca crezi ca ar fi util sa avem o administratie publica mai transparenta, sustine acest demers prin semnarea acestei petitii si trimiterea unui email catre secretariat.mcpdc@gov.ro,pm@gov.ro,politici.publice@mdrap.ro


Motivul semnării

  • pentru ca e normal sa avem acces la informatii legate de demersurile efectuate cu bani publici
  • am semnat pentru ca romania este o tara superba si merita sa ramana asa....si sper ca intro zi sa aibe noroc de un bun presedinte care va sti sa o conduca si sa scoata in evidenta tot ce e frumos din ea si sa o fata si mai frumoasa...
  • Lipsa transparentei inseamna coruptie si furt. De aceea este important sa stim ce se intampla cu toti banii publici. Votez transparenta!

Actualizări

2016-06-28 15:59:37 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2016-06-01 09:28:55 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2016-05-31 19:20:36 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2016-05-31 17:06:31 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2016-05-31 15:49:09 +0300

S-a ajuns la 10 semnături