În anii 2017 / 2018 PNL, aflat atunci în opoziție, propunea în parlamentul României un proiect legislativ extraordinar de simplu și totodată extraordinar de util oricărui cetățean și anume: interzicea oricărei instituții să mai poată solicita unui cetățean documente privind informații pe care o altă instituție le deține deja. Acest proiect nu a trecut de parlament la vremea respectivă, fiind respins atât în Senat cât și în Camera Deputaților.
Proiectul de lege a fost propus spre dezbatere în Senatul României prin adresa nr. Bp 607 / 29.11.2017, disponibilă aici:
https://senat.ro/legis/PDF/2018/18L101AD.PDF. Detalii complete despre proiect pot fi găsite online pe site-ul Senatului, aici:
https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L101&an_cls=2018
De asemenea, proiectul de lege a fost propus spre dezbatere și Camerei Deputaților fiind înregistrat cu nr. PLX 275 / 02.05.2018, disponibil online pe site-ul Camerei deputaților aici:
http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=17072.
Proiectul a fost prezentat și în presa vremii. Exemple:
1.
https://www.libertatea.ro/stiri/legea-anti-birocratie-depusa-la-parlament-nicio-institutie-nu-va-mai-avea-voie-sa-ceara-documente-existente-deja-sistemul-public-2062784
2.
https://www.bugetul.ro/legea-care-pune-la-punct-institutiile-publice-ce-trebuie-sa-stie-milioane-de-romani/
3.
http://m.cugetliber.ro/stiri-politica-pnl-a-lansat-o-petitie-orban-semnati-pentru-legea-anti-birocratie-331269
4.
https://www.sursazilei.ro/lege-antibirocratie-ce-nu-vom-mai-fi-obligati-sa-prezentam-institutiilor-publice/
5.
http://www.ziare.com/politica/lege/proiect-anti-birocratie-institutiile-publice-nu-vor-mai-avea-voie-sa-le-ceara-oamenilor-informatii-existente-in-sistemul-public-1491548
Mai mult decât atât, dl. Ludovic Orban solicita la acea vreme în calitate de lider PNL, într-o petiție online, susținerea acestei propuneri legislative (detalii aici:
https://www.agerpres.ro/politica/2017/09/26/pnl-a-lansat-o-petitie-pentru-sustinerea-unor-initiative-legislative-orban-semnati-pentru-legea-anti-birocratie-19-37-20 ), în timp ce în Noiembrie 2019, în calitate de premier de această dată reamintea despre existența unui astfel de proiect legislativ (detalii aici:
https://www.wall-street.ro/articol/Politic/246726/ludovic-orban-promite-ca-institutiile-publice-vor-fi-conduse-ca-firmele-private.html#gref). Propunerea a fost inițiată în 2017 de nu mai puțin de 42 de parlamentari, cu o singură excepție toți de la PNL, între care următorii membrii PNL, foști membri ai guvernului Orban în 2019, după cum urmează:
- fost viceprim-ministru, dna. Raluca Turcan,
- fost ministru al lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei, dl Ion Ștefan,
- fost ministru al justiției, dl. Marian-Cătălin Predoiu,
- fost ministru de finanțe, dl. Florin-Vasile Cîțu,
- fost ministru al transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, dl. Lucian Nicolae Bode.
În cursul anului 2020, propunerea noastră adresată guvernului PNL, condus la acea vreme de dl Ludovic Orban a fost ca guvernul să discute în ședință de guvern și să aprobe cât mai curând, prin ordonanță de urgență, acest proiect respins în 2018 de către parlament. Am făcut această solicitare considerând că noile provocări prin care trece omenirea toată inclusiv România, din cauza crizei de sănătate Covid-19, justifică pe deplin reluarea acestei idei și aprobarea acestui proiect legislativ.
De ce era foarte bună această lege ?
Exemplu : O primărie care oferă unei familii diverse forme de sprijin financiar și care solicită acestei familii să aducă adeverințe de venit de la ANAF, pune acea familie pe drumuri, în loc să își obțină acest tip de informație singură prin a solicita documentul necesar direct ANAF-ului (cu atât mai mult cu cât în paralel acest tip de informație îl poate obține și prin metode informatice, încă din anul 2012 când ANAF a implementat aplicația PATRIMVEN, disponibilă aici:
https://epatrim.anaf.ro/. Schimbul de informații între MFP și autoritățile administrației publice locale pentru crearea depozitului de date comun PatrimVen a fost reglementat prin Ordinul comun al ministrului finanțelor publice nr. 1736/2012 și al ministrului administrației şi internelor nr. 279/2012 privind aprobarea modelului‐cadru al protocolului de cooperare în vederea schimbului de informații între entitățile menționate, dar cum acest ordin comun nu a și obligat primăriile să scutească cetățeanul de drumuri inutile, nici până în 2020 acest mod de lucru informatizat nu a devenit faptic operațional).
În cuvintele domnului Ludovic Orban din 2018 (
https://www.agerpres.ro/politica/2017/09/26/pnl-a-lansat-o-petitie-pentru-sustinerea-unor-initiative-legislative-orban-semnati-pentru-legea-anti-birocratie-19-37-20) : "Puţine lucruri sunt mai preţioase decât timpul. Timpul trebuie folosit într-un mod plăcut sau util, nicidecum pe la cozi, uşi şi ghişee. Semnaţi şi voi pentru susţinerea 'legii anti-birocraţie!'"
Am considerat că o ordonanță de urgență ar obliga instituțiile din România să se informatizeze cu adevărat și într-un ritm mai alert decât o fac de 30 de ani. Răspunsul comunicat însă de către Secretariatul General al Guvernului în vara 2020 a ignorat solicitarea a peste 1000 de semnatari la acea dată, justificând lipsa de a acțiune a guvernului prin ordonanță sau ordonanță de urgență prin faptul că subiectul inițiatvei civice în cauză nu ar fi o urgență.
Tot ce solicităm acum guvernului, condus de un premier PNL, cât și parlamentului, condus parțial tot de PNL, este să își ducă proiectul inițiat în 2017 până la capăt și să îl facă să devină o realitate.