Skip to main content

Către: Guvernul României & Parlamentului

Proiectul "Legea Antibirocrație" 2017 - solicităm reconsiderarea și aprobarea; acum se poate!

Semnează pentru a nu te mai deplasa la ghișeele instituțiilor românești ori de câte ori o instituție are nevoie de o informație ce se află în posesia alteia; sau mai hilar când un departament al unei instituții are nevoie de o informație de la un alt departament al aceleiași instituții. Da, în 2021, încă trăim situații, de gen ! Semnează pentru ca orice informație aflată deja în posesia statului român, să fie transferată între instituții, informatic prin comunicare interinstituțională directă fără a te mai deranja pe tine să stai la ”n” cozi și ghișee. Semnează pentru a te scuti pe tine să duci adeverințe din dreapta în stânga. Oferă-ți mai mult timp liber și mai puțin stres. Sprijină și tu modernizarea statului român!

De ce este important?

În anii 2017 / 2018 PNL, aflat atunci în opoziție, propunea în parlamentul României un proiect legislativ extraordinar de simplu și totodată extraordinar de util oricărui cetățean și anume: interzicea oricărei instituții să mai poată solicita unui cetățean documente privind informații pe care o altă instituție le deține deja. Acest proiect nu a trecut de parlament la vremea respectivă, fiind respins atât în Senat cât și în Camera Deputaților.

Proiectul de lege a fost propus spre dezbatere în Senatul României prin adresa nr. Bp 607 / 29.11.2017, disponibilă aici: https://senat.ro/legis/PDF/2018/18L101AD.PDF. Detalii complete despre proiect pot fi găsite online pe site-ul Senatului, aici: https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L101&an_cls=2018
De asemenea, proiectul de lege a fost propus spre dezbatere și Camerei Deputaților fiind înregistrat cu nr. PLX 275 / 02.05.2018, disponibil online pe site-ul Camerei deputaților aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=17072.

Proiectul a fost prezentat și în presa vremii. Exemple:

1. https://www.libertatea.ro/stiri/legea-anti-birocratie-depusa-la-parlament-nicio-institutie-nu-va-mai-avea-voie-sa-ceara-documente-existente-deja-sistemul-public-2062784
2. https://www.bugetul.ro/legea-care-pune-la-punct-institutiile-publice-ce-trebuie-sa-stie-milioane-de-romani/
3. http://m.cugetliber.ro/stiri-politica-pnl-a-lansat-o-petitie-orban-semnati-pentru-legea-anti-birocratie-331269
4. https://www.sursazilei.ro/lege-antibirocratie-ce-nu-vom-mai-fi-obligati-sa-prezentam-institutiilor-publice/
5. http://www.ziare.com/politica/lege/proiect-anti-birocratie-institutiile-publice-nu-vor-mai-avea-voie-sa-le-ceara-oamenilor-informatii-existente-in-sistemul-public-1491548

Mai mult decât atât, dl. Ludovic Orban solicita la acea vreme în calitate de lider PNL, într-o petiție online, susținerea acestei propuneri legislative (detalii aici: https://www.agerpres.ro/politica/2017/09/26/pnl-a-lansat-o-petitie-pentru-sustinerea-unor-initiative-legislative-orban-semnati-pentru-legea-anti-birocratie-19-37-20 ), în timp ce în Noiembrie 2019, în calitate de premier de această dată reamintea despre existența unui astfel de proiect legislativ (detalii aici: https://www.wall-street.ro/articol/Politic/246726/ludovic-orban-promite-ca-institutiile-publice-vor-fi-conduse-ca-firmele-private.html#gref). Propunerea a fost inițiată în 2017 de nu mai puțin de 42 de parlamentari, cu o singură excepție toți de la PNL, între care următorii membrii PNL, foști membri ai guvernului Orban în 2019, după cum urmează:
- fost viceprim-ministru, dna. Raluca Turcan,
- fost ministru al lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei, dl Ion Ștefan,
- fost ministru al justiției, dl. Marian-Cătălin Predoiu,
- fost ministru de finanțe, dl. Florin-Vasile Cîțu,
- fost ministru al transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, dl. Lucian Nicolae Bode.

În cursul anului 2020, propunerea noastră adresată guvernului PNL, condus la acea vreme de dl Ludovic Orban a fost ca guvernul să discute în ședință de guvern și să aprobe cât mai curând, prin ordonanță de urgență, acest proiect respins în 2018 de către parlament. Am făcut această solicitare considerând că noile provocări prin care trece omenirea toată inclusiv România, din cauza crizei de sănătate Covid-19, justifică pe deplin reluarea acestei idei și aprobarea acestui proiect legislativ.

De ce era foarte bună această lege ?

Exemplu : O primărie care oferă unei familii diverse forme de sprijin financiar și care solicită acestei familii să aducă adeverințe de venit de la ANAF, pune acea familie pe drumuri, în loc să își obțină acest tip de informație singură prin a solicita documentul necesar direct ANAF-ului (cu atât mai mult cu cât în paralel acest tip de informație îl poate obține și prin metode informatice, încă din anul 2012 când ANAF a implementat aplicația PATRIMVEN, disponibilă aici: https://epatrim.anaf.ro/. Schimbul de informații între MFP și autoritățile administrației publice locale pentru crearea depozitului de date comun PatrimVen a fost reglementat prin Ordinul comun al ministrului finanțelor publice nr. 1736/2012 și al ministrului administrației şi internelor nr. 279/2012 privind aprobarea modelului‐cadru al protocolului de cooperare în vederea schimbului de informații între entitățile menționate, dar cum acest ordin comun nu a și obligat primăriile să scutească cetățeanul de drumuri inutile, nici până în 2020 acest mod de lucru informatizat nu a devenit faptic operațional).

În cuvintele domnului Ludovic Orban din 2018 (https://www.agerpres.ro/politica/2017/09/26/pnl-a-lansat-o-petitie-pentru-sustinerea-unor-initiative-legislative-orban-semnati-pentru-legea-anti-birocratie-19-37-20) : "Puţine lucruri sunt mai preţioase decât timpul. Timpul trebuie folosit într-un mod plăcut sau util, nicidecum pe la cozi, uşi şi ghişee. Semnaţi şi voi pentru susţinerea 'legii anti-birocraţie!'"

Am considerat că o ordonanță de urgență ar obliga instituțiile din România să se informatizeze cu adevărat și într-un ritm mai alert decât o fac de 30 de ani. Răspunsul comunicat însă de către Secretariatul General al Guvernului în vara 2020 a ignorat solicitarea a peste 1000 de semnatari la acea dată, justificând lipsa de a acțiune a guvernului prin ordonanță sau ordonanță de urgență prin faptul că subiectul inițiatvei civice în cauză nu ar fi o urgență.

Tot ce solicităm acum guvernului, condus de un premier PNL, cât și parlamentului, condus parțial tot de PNL, este să își ducă proiectul inițiat în 2017 până la capăt și să îl facă să devină o realitate.

Cum va fi inmânată

Prin înaintarea unei a doua petiții, în baza OG 27 / 2002, de această dată înaintată celor doi conducători ai camerelor parlamentare (Camera Deputaților și Senat) în care să solicităm introducerea pe ordinea de zi a camerelor a ideilor exprimate în prima petiție înaintată Guvernului României în 2020 și retransmisă de Guvern, Parlamentului; petiția va fi transmisă cu anexarea semnăturilor adunate prin prezenta petiție.

Actualizări

2020-09-22 14:16:17 +0300

Urmare petiției depuse, Secretariatul general al guvernului a formulat răspunsul cu nr. 15D / RP / 1017 / 31.08.2020, prin care mi se comunică redirecționarea respectivei petiții către Parlamentul României, considerând solicitările privind debirocratizarea administrației făcute prin adresa depusă de subsemnatul ca ”nefiind o urgență care să îndeplinească la acest moment (August 2020), rigorile dispozițiilor care prevăd necesitatea adoptării de ordonanță de urgență”.

Răspunsul complet al guvernului, menționat mai sus, este disponibil online, aici: https://drive.google.com/file/d/1R89C07fdHhStU3nLRNMx22OH9CmYOY9_/view?usp=sharing

2020-08-19 10:45:31 +0300

Petiția a fost depusă, împreună cu lista celor 1036 de semnatari de până la momentul respectiv, la Secretariatul General al Guvernului (SGG) cu numărul de înregistrare 12683 din 18 August 2020, fiind preluată prin registratura generală la ora 15:01.

Date contact SGG: https://sgg.gov.ro/new/informatii_contact-2/

2020-08-08 11:31:02 +0300

S-a ajuns la 1,000 semnături

2020-06-07 00:37:32 +0300

Luna Mai 2020, a adus și prima apariție în presa online, petiția fiind prezentată pe portalul News Romania, aici: https://newsromania.net/stiri/campanie-initiata-pentru-reducerea-birocratiei-la-ghiseele-din-romania-unde-puteti-semna/.

2020-06-06 16:08:21 +0300

S-a ajuns la 500 semnături

2020-05-04 14:10:32 +0300

S-a ajuns la 100 semnături

2020-05-03 23:03:29 +0300

S-a ajuns la 50 semnături

2020-05-03 20:53:30 +0300

S-a ajuns la 25 semnături

2020-05-03 18:53:28 +0300

S-a ajuns la 10 semnături